• خوشبختی چیست
  • خوشبخنی واقعی
  • خوشبختی کجاست
  • خوشبختی واقعی کجاست
  • خوشبختی در کجاست
  • خوشبختی واقعی در کجاست
  • خوشبختی

خوشبختی و سعادت@خوشبختی کجاست@خوشبختی چیست

 

 ارتباط قلبی با خدا و خوشبختی

 

به نام خدای مهربان

سلام

در این قسمت از سایت مسیر نور می‌خواهم در مورد مفهوم خوشبختی واقعی و روشهای رسیدن به آرامش درونی با شما عزیزانم صحبت کنم .

خوشبختی یعنی ...

همانطور که میدانید خوشبختی یعنی احساس آرامش قلبی ، شادابی ، سلامتی جسمی و روحی ، ثروت ، عزت نفس ، روابط اجتماعی عالی ، موقعیت اجتماعی عالی ، روابط خانوادگی خوب ، رابطه عاطفی زیبا ، خوشبختی یعنی لذت بردن از مسیر رسیدن به موفقیت هایی که یک نفر در زندگی  هدف خودش قرار داده است .

در کل خوشبختی یعنی سربلند زندگی کردن و موفق بودن در همه جنبه های زندگی در اوج آرامش درونی و شادابی ، هم در این دنیا و هم در جهان آخرت .

اینک می خواهیم  بدانیم آیا کسی می‌تواند در همه جنبه های زندگی موفق و خوشبخت  باشد یا نه ؟ و آن فرد به چه اندازه باید زحمت بکشد  تا به این خواسته ها دست پیدا کند ؟

آیا اصلا زحمتی لازم هست ، یا اینکه نیاز به زحمت خاصی ندارد ، آیا راهی هست که یک نفر با چند راهکارساده به این نوع خوشبختی دست پیدا کند یا نه ؟

یک نفر را در نظر بگیرید که میخواهد به این خواسته ها به راحتی دست پیدا کند و در همه جنبه های زندگی موفق باشد .

من در همه ی آموزه هایم میگویم برای رسیدن به یک خواسته باید با راحت‌ترین روش به آن دست پیدا کنیم و برای رسیدن به یک هدف ‌سختی کشیدن و رنج کشیدن و به دردسر افتادن مفهومی ندارد ، پس ما راحت‌ترین راهکار را انتخاب میکنیم تا خوشبختی مورد نظرمان را به دست آوریم.

 حمایت خدا و خوشبختی من ... 

با توجه به اینکه ما برای رسیدن به هر هدفی در زندگی نیاز به یک تکیه گاه داریم ، نیاز به یک کمک ، نیاز به کسی داریم که قدرت کافی داشته باشد که در روند زندگی برای رسیدن به اهدافمان به ما کمک کند و قدرتمندانه از ما حمایت کند و همانطور که می دانید آن یک نفر کسی نیست جز خداوند که خالق ما و خالق کل جهان هستی است .

یعنی تنها ترین و محکم‌ترین تکیه‌گاهی که میتوانیم از آن استفاده کنیم و منبع انرژی جهان هستی است فقط خداست .

ارتباط قلبی با خدا و روشهای خلق خوشبختی

خدای مهربان منبع خوشبختی ، منبع سلامتی ، ثروت ، موفقیت و نهایتا منبع آرامش در همه جنبه های زندگی انسان است .

پس بهترین راه برای رسیدن به خوشبختی کمک گرفتن از منبع خوشبختی است و بهترین روش برای کمک گرفتن از آن منبع ، ارتباط برقرار کردن با اوست و در نهایت بهترین روش برای برقراری ارتباط با منبع خوشبختی ، ارتباط قدرتمند با اوست و قدرتمند ترین روش برای ارتباط با خدا ارتباط قلبی انسان با خداست . 

در حقیقت اگر انسان بتواند با خالق جهان هستی ارتباط قلبی ایجاد کند به سادگی می تواند به خواسته هایش دست پیدا کند و از زندگیش لذت ببرد و این کلید رسیدن به خوشبختی در همه جنبه های زندگی است .

سوال اینجاست : چگونه میتوانیم ارتباط قلبی خودمان را با منبع انرژی جهان و یا خالق جهان هستی برقرار کنیم ؟ 

 اعتماد به خدا و رسیدن به خوشبختی

برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم از کلام خودش استفاده میکنیم .

خداوند می فرماید در امور زندگیتان من را وکیل خودتان قرار بدهید؛

«وَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفىٰ بِاللَّهِ وَكيلًا، به من توکل کنید که من برای توکل کردن کافی ام».

فرض کنید یک نفر برای یک کار اداری یک وکیل کار بلد میگیرد و پول خوبی هم به او می دهد و باخیال راحت کارهایش را به او می سپارد و میگوید : « خوب شد فلانی کارش درست است دیگر نیازی نیست نگران چیزی باشم.»

در زندگی این جهان هم همانطور است ، زمانی که شما به خدا اعتماد می کنید و به او توکل میکنید در حقیقت خدا را به عنوان وکیل خودتان برای حرکت در مسیر زندگی انتخاب می کنید ، خبر خوب اینجاست ، وکیلی که شما انتخاب میکنید خالق کل جهان هستی است و از همه اتفاقات جهان هستی و امور زندگی شما آگاه است و می داند چه کاری و چه اتفاقاتی برای رشد و پیشرفت شما لازم است و به کارش تسلط کامل دارد و با اعتماد کردن به او کم کم اتفاقات و الهامات آغاز می شوند .

نکته اینجاست که با عمل کردن به یکی از الهامات الهی از طرف ما  ، صدها اتفاق برای رشد و موفقیت ما از طرف خدا رخ می دهد . 

باز هم سوالی که پیش می آید این است : آیا ما به این خالق جهان هستی دسترسی داریم یا نه ؟ و با چه روشی می توانیم کارهایمان را به این وکیل قدرتمندبسپاریم.

در اینجا نیز برای پاسخ به این سوال از کلام خودش استفاده می کنیم.

خداوند در قرآن می‌فرماید:اگر در مورد من از تو پرسیدند بگو من نزدیکم و میگوید من از شاهرگ گردن به انسان نزدیک ترم.

«وَإِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنّي فَإِنّي قَريبٌ ۖ أُجيبُ دَعوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ ۖ فَليَستَجيبوا لي وَليُؤمِنوا بي لَعَلَّهُم يَرشُدونَ»

«و هنگامی که بندگان من در مورد من از تو پرسیدند بگو من نزدیکم ، دعای دعا کننده را هنگامی که از من می خواهداجابت می کنم ،پس شما نیز به گفته های من عمل کنید و به من ایمان بیاورید تا رشد کنید »

و در جای دیگر می فرماید ما از رگ گردن به انسان نزدیک تریم (آیه 16 سوره ق).

پس خدایی که از رگ گردن به انسان نزدیک تر است و خواسته هایش را برآورده میکند ، راحت تر از اینها باید با او بتونیم ارتباط برقرار کنیم و با او سخن بگوییم .

در این میان چه چیزی مانع ارتباط قلبی آدمها با خدا می شود ؟

نکته خیلی مهم:

اولین مانعی که سد راه  ارتباط بین انسان و خدا میشود احساس گناه است.

خیلی از افراد که خدا را قبول دارند و او را پرستش میکنند ، می گویند :

« من گناه کار ، من رانده شده درگاه خدا ، مگه میتونم با خدا حرف بزنم مگه میتونم با خدا ارتباط برقرار کنم ، مگر من پیامبر هستم که خداوند با من سخن بگوید ، خدا با آدم گناهکاری مثل من که کاری ندارد  ...»

واز این قبیل صحبتها که خیلی شنیدین و این جملات برای شما آشناست و این نوع سخن گفتن کفر آمیز ترین جملاتی است که یک انسان می تواند بگوید و هر نوع سخنی که بین انسان و خدا فاصله ایجاد کند نجوای شیطان است .

 موضوع اینجاست ، برخلاف این باورهای غلط ، انسان می تواند به راحتی با خدای خودش حرف بزند و همه خواسته هایش را به او بگوید و مهم تر از همه این است که همه آدمها به یک اندازه به خداوند نزدیک هستند و به راحتی می توانند با او ارتباط برقرار کنند و با او سخن بگویند ، هر چند درک این موضوع و رسیدن به این نتیجه مهم نیاز به باور قلبی دارد .

درصورتی که آدمها با ایجاد احساس گناه در وجود خودشان ، خودشان را از این موهبت عظیم ارتباط با خدا محروم می کنند و بخشندگی و مهربانی خدا را باور ندارند.

برای برطرف کردن این باور غلط خداوند در آیه ۵۳ سوره زمر گفته من همه گناهان شمارا می‌بخشم . 

خداوند می‌فرمایند :

«قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»

« بگو ای بندگان من که در حق خودتان اسراف کرده اید یا اشتباهی مرتکب شدید از رحمت خدا نا امید نشوید قطعا خداوند همه گناهان شما را می بخش مطمئنا خدا بخشنده گناه و نازل کننده رحمت است. »

در این آیه میگوید خداوند همه گناهان شمارا می‌بخشد ، اگر احساس می‌کنید و فکر میکنید گناهانتان جلوی شما را گرفته اند  و مانع ارتباط شما با خدای تان هستند  این احساس ، نجوای ذهن شماست ، از نجوای ذهنتان بیایید بیرون و با خدای خودتان به راحتی حرف بزنید .

در اینجا مناسب می دانم به چند تا از صفات خدا اشاره کنم.

 رحمت خدا و خوشبختی واقعی

مثلا یکی از صفات خدا (التَّوّابُ الرَّحيم) است  و یا یکی دیگر از صفات خدا (غفور الرحیم) و یا ( غفار ) است .

غَفُور:یعنی کسی که گناه را می‌بخشد و اجازه نمی دهد کس دیگری بفهمد که این بنده خدا چه گناهی کرده بود.

رَحیم:یعنی کسی که هر خواسته ایی داشته باشی برآورده میکند .

غَفُورٌ رَحیمٌ :یعنی هم میبخشد و هم اجازه نمی دهد کسی متوجه کناهت شود و هم خواسته ات را بر آورده میکند.

غفار : صیغه مبالغه و به مراتب بالا تر از غفور است و این اوج مهربانی خدا را میرساند .

و این یعنی خداوند ذاتا مهربان است و این خدای مهربان انسان را جانشین خودش بر روی زمین قرار داده است ، همان خدای مهربان به کل ملائکش دستور داده تا به انسان سجده کردند ، همان خدای مهربان زمین و آسمانهارا مسخر انسان کرده ، همان خدای مهربان انسان را اشرف مخلوقات خودش قرار داده است .

جالب اینجاست که می گوید تو بامن رفیق باش و نترس و غصه چیزی را هم نخور من در لحظه لحظه زندگی به عنوان یک دوست کنارت هستم !

«أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»

آگاه باشید دوستان خدا نه از چیزی می‌ترسند و نه غصه چیزی را می‌خورند.(سوره یونس آیه 62 )

یعنی انسان باید خدا را دوست خودش بداند و نه از چیزی بترسد و‌ نه غصه چیزی را بخورد .

خدایی که بشر را جانشین خودش بر روی زمین قرار داده است ، امکان ندارد جانشین خودش و دوست خودش را  تنها بگذارد .

و شما با چنین خدایی میخواهید ارتباط قلبی برقرار کنید و در امور زندگی از او کمک بگیرید و از او  میخواهید شما را حمایت کند و میخواهید در مسیر زندگیتان شما را پشتیبانی کند.

خداوند میگوید (اُدعونی استجب لکم )از من بخواهید تا اجابت کنم شما را ، ادعونی کلمه دستوری است و اگر دقت کنیدخدا اینجا دستور میدهد که از من بخواهید ، مثل این است که یک شخص بلند پایه به یک نفر از زیر دستان خودش دستور بدهد که بنشین و آن فرد باید از دستور مافوق خود اطاعت کند و بنشیند ، خداوند هم به صورت دستوری میگوید دعا کن ، وقتی دستور میدهد دعا کن تا دعایت را اجابت کنم ، مشخص است که منتظر شماست تا از دستورش اطاعت کنید و دعا کنید تا دعای شما را اجابت کند پس با خیال راحت خواسته هایتان را به خدا بگویید و از او درخواست کنید که درخواست کردن از او اطاعت کردن دستور اوست و خداوند اجابت خواسته های شما را وظیفه خودش میداند  .

خدا عاشق چه کسانی هست 

نکته بعدی که خیلی مهم است به یاد خدا بودن در مسیر زندگی است .

در مورد این موضوع خداوند در قرآن می فرماید .

( فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ )به یاد من باشید تا من به یاد شما باشم .

اینجا به یاد خدا بودن موقعی معنا پیدا میکند که هر لحظه با خدای خودتان حرف بزنید و ارتباط خودتان را با او بیشتر و بیشتر کنید .

و اگر این صحبت کردن ها و حرف زدن ها را ادامه دهید و در حین سخن گفتن با او ، هم سپاسگزار نعمتهایش باشید و هم خواسته هایتان را با او در میان بگذارید .

رفته رفته صدای خدا را در قلبتان می شنوید و مسیری که میخواهید حرکت کنید به شما الهام میشود و هدایت الله را درک میکنید ، و خواهید دید که با عمل کردن به الهامات الهی اتفاقات را طوری برایتان رقم میزند که با کمترین تلاش و بدون کوچکترین سختی و مشقت مسیر زندگی برایتان هموار می شود و رسیدن به اهداف زندگی برایتان آسان می گردد  .

با توجه به اینکه هدف خداوند از خلقت جهان هستی گسترش و تکامل آن است و هرکسی که در مسیر گسترش جهان هستی قرار بگیرد حمایت خدا را در پی دارد و این یکی از مهم ترین و اساسی ترین قوانین خداوند است .

خداوند عاشق انسان هایی است که موجب رشد و شکوفایی جهان هستی هستند و این مهم نیست در کدام جنبه زندگی باشد ، چه از نظر علمی ، پزشکی ، صنعتی ، کشف قوانین فیزیک ، کشف قوانین شیمی ، کسب ثروت ، ساخت و ساز عمرانی ، توسعه فردی ، موفقیت مالی ، اشتغال زایی و هر چیزی که باعث شکوفایی زندگی فردی و اجتماعی انسان باشد خداوند آن را حمایت می کند و آن را رشد میدهد و این یکی از مهم ترین قوانین این جهان است .

پس اگر ما در مسیر رشد و شکوفایی جهان هستی قدم برداریم خداوند عاشقانه ما را حمایت می کند و با قرار گرفتن در این مسیر می بینیم که با ساده ترین اتفاقات به خواسته های ما پاسخ میدهد ، بدون هیچ زحمتی نه نیاز به پارتی است و نه نیاز به مقدمه چینی دارد .

 کافیست پیش خداوند تواضع و خشوع داشته باشیم  ، خواسته هایمان را به او بگوییم و از او درخواست کنیم . 

کافیست خدا را وکیل خودمان قرار دهیم و به این وکیل خبره اعتماد کنیم ، چون همین وکیل ،خالق و قدرت مطلق زمین و آسمان هاست و به راحتی ما را  به مسیری که دوست داریم هدایت می‌کند .

خدایی که شب را روز می‌کند و روز را شب می‌کند ،  باران و برف را نازل می کند ، غذای کوچکترین حیوانات را در زیر سنگین ترین سنگ ها ی زمین به آنها میرساند، قبل از اینکه بچه به دنیا بیاید شیر او را در سینه مادر حاضرمی‌کند و ...

مادری که فرزند خودش را در آغوش می گیرد و عاشقانه او را نوازش می کند ، این‌محبت را خداوند در دل این مادر قرار داده ، پدری که عاشقانه فرزندش را در آغوش می‌کشد و با تمام وجود تلاش می‌کند و با سخت ترین شرایط مبارزه می‌کند و نیازهای فرزندش را برآورده می‌کند این محبت را خداوند در دل این پدر قرار داده است و با این کار محبت و عشق خودش را به بندگانش ابراز می کند .

به نظر شما فاصله ی بین محبت پدر و مادر و محبت خدا چقدر است ، مطمئنا ، به اندازه ی عظمت خداوند نسبت به پدر و مادر ، به اندازه فاصله بین خالق و مخلوق و فاصله بین عشق پدر و مادر نسبت به فرزند در مقابل  عشق خدا نسبت به همان فرزند اصلا قابل مقایسه نیست و این یعنی عشق خداوند نسبت به انسان خیلی فرا تر از آن است که ما تصور می کنیم.

تازه زمانی که که بزرگ شدیم و دیگر پدر و مادری هم بالای سرمان نیست همان خدا باز هم مراقب ما هست ، همان خدا عاشقانه دوستمان دارد و دوست دارد با او حرف بزنیم و هر لحظه  با او صحبت کنیم .

خدایی که عاشقانه دوستمان دارد و توان انجام همه کارهای ما را دارد قطعا هر خواسته ایی داشته باشیم بر آورده می کند و به راحتی میتوانیم به او تکیه کنیم ، هم در دنیا و هم در آخرت و با شادی و خوشبختی و با خیال راحت زندگی کنیم.

اگر دنبال روابط عاطفی زیبا هستید ، اگر ثروت می‌خواهید ، اگر زندگی آرام میخواهید ، اگر روابط اجتماعی ، موقعیت اجتماعی ، عزت نفس و هر آنچه که دنبالش هستید را از او بخواهید آن را برآورده می کند.

پس با این خدایی که در هر لحظه و هر شرایط کنار شماست راحت حرف بزنید و چیزی را که دوست دارید به آن برسید به او  بگویید .

هیچ نیازی به مقدمه چینی و کارهای عجیب و غریب نیست .

خدای مهربانم سلام...

زمانی که صبح از خواب بیدار میشوی بگو : خدای مهربانم سلام  ، خدایا شکرت چنین روز زیبایی را دوباره به من هدیه دادی ، خدایا شکرت روزی به این پربرکتی را در زندگیم قرار دادی و اجازه دادی دوباره از نعمت هایت استفاده کنم ، خدایا شکرت دارم باتو حرف میزنم،خدایا شکرت که روحم را دوباره به جسمم برگرداندی و اجازه دادی باز هم  یک روز زیبا را تجربه کنم ...

روزت را با شادی و امید شروع کن و بگو خدایا شکرت به خاطر همه نعمتهایی که به من دادی.

یعنی روزی که با سلام کردن به  خدا شروع شود آن روز پر از خیر و برکت و آرامش و ثروت و عزت نفس و موفقیت و ارتباطات عالی است.

روزی که با سلام کردن به خدا شروع شده باشد بهترین روز زندگیت هست ،روزت را باسلام کردن به خدا شروع کن بخاطر هرچیزی که داری سپاسگزار باش مثل سلامتی ،همسر، فرزند، خانواده ، پدر، مادر، گوشی موبایلت ، سقف بالای سرت هرچیزی که به ذهنت میرسد و‌ با آن احساس خوب پیدا می‌کنی آن یک نعمت از طرف خداست.

بخاطر خود خدا تشکر کن بگو خدایاشکرت که خالق مهربانی مثل تو دارم ، خدایا شکرت که تو پروردگارمن هستی خدایا شکرت که تو رحیمی ، کریمی ، سخاوتمندی ، وهابی ، رب العالمینی و هزاران نعمت هست که میتوانی به راحتی از او تشکر کنی  و اینگونه  روزت را آغاز کن و هر لحظه با یاد خدا در قلب خودت آرامش وجودی خودت را بالا ببر .

بعد می بینی رفته رفته درهای رحمت خدا به رویت باز شدند و هر نعمتی که میخواهی در زندگیت جاری میشود ، اتفاقاتی در زندگیت رخ می دهد که باورت نمیشود ، همان خدا تورا به بهترین مسیر ها هدایت می‌کند ، در هر شغلی که هستی اگر درس می‌خوانی تو را در  درس خواندن کمکت می‌کند اگر کارمند هستی ، استاد دانشگاهی ، پزشکی، معلمی ،کارگری ، مکانیکی ، فروشنده ایی  یا هرشغلی که داری خداوند کمک می‌ کند و هر چه به این نوع زندگی کردن ادامه می دهی  زندگی برایت لذت بخش تر می شود.

شب هم که میخواهی بخوابی اتفاقات خوب همان روز را بشمار و سپاسگزاری کن و اگر این کار را هر روز انجام بدهی و برایت یک عادت شود می بینی آنقدر این زیبایی ها و اتفاقات خوب در زندگیت زیاد میشوند که نمیتوانی همه آن اتفاقات را بشماری.

پس نجوا های ذهنت را کنار بگذار و راحت با خدای خودت حرف بزن ، ببین چه جوابی می‌شنوی.

و با این کار خیلی ساده یک زندگی آرام و رو به موفقیت و پیشرفت را تجربه می کنی و این یعنی خلق زندگی آرامش بخش در کنار خالق هستی ، و هر لحظه خدا را در کنار خودت احساس می‌کنی بیشتر به این نتیجه می رسی که خالق هستی به بهترین وجه تو را پشتیبانی می کند.

به لطف خدای مهربان در سایت آموزشی مسیر نور مقالاتی را نوشته ام که در مسیر موفقیت و نیز ایجاد آرامش درونی بسیار کاربردی هستند و با مطالعه و عمل کردن به آن موضوعات می توانید مسیر زندگی خودتان را برای رسیدن به اهداف خودتان هموار کنید و از زندگیتان لذت ببرید .

در زیر همه صفحات سایت مسیر نور لیست مقالات نوشته شده قابل مشاهده هست ، هر کدام را که علاقه مند بودید آن را مطالعه کرده و از آموزه های آن استفاده کنید .  

همچنین هر کلاس آموزشی که برگزار کنم آن را در سایت مسیر نور قرار می دهم و شما می توانید با تهیه آن دوره های آموزشی و عمل کردن به تمرینات گفته شده زندگی آرام و لذت بخشی را تجربه کنید .   

در پایان آرزوی سلامتی ، تندرستی و سربلندی دنیا و آخرت را برای شما دارم و شمارا به خدای مهربان میسپارم .

سایت آموزشی مسیر نور

حبیب خیری

 

 

برای آگاهی و شرکت در دوره آرامش درونی و لذت بردن از زندگی بر روی دگمه زیر کلیک کنید. 

 خرید محصول

 

 

 

 

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد مدیریتی مسیرنور تماس بگیرید.

تماس با واتساپ
Close and go back to page