توجه عمیق به اسرار خوشبختی
عشق به خدا و درک آرامش و خوشبختی
به نام خدای مهربان
سلام
میخواهم در مورد ارتباط قلبی آدمها با خدا صحبت کنم و از خدا می خواهم عشق خودش را در قلب ما جای دهد تا آرامش و خوشبختی واقعی را درک کنیم و تا ابد از زندگی خودمان لذت ببریم .
همانطور که میدانید خوشبختی یعنی احساس آرامش قلبی ، شادابی ، سلامتی جسمی و روحی ، عزت نفس ، روابط اجتماعی عالی ، موقعیت اجتماعی عالی ، روابط خانوادگی خوب ، رابطه عاطفی زیبا و خوشبختی یعنی ثروت و رسیدن به موفقیت هایی که یک نفر در زندگی هدف خودش قرار داده و به آن موفقیت دست پیدا میکند.
خوشبختی یعنی
در کل خوشبختی یعنی سربلند زندگی کردن و موفق بودن در همه جنبه های زندگی هم در دنیا و هم در آخرت .
حالا می خواهیم در مورد ارتباط قلبی آدمها با خدا و رابطه آن با خوشبختی و موفقیت در همه جنبه های زندگی صحبت کنیم .
در عین حال می خواهیم بدانیم آیا کسی میتواند در همه جنبه های زندگی موفق و خوشبخت باشد یا نه و چقدر باید یک نفر زحمت بکشد که به این خواسته ها دست پیدا کند.
آیا اصلا زحمتی لازم هست یا اینکه نیاز به زحمت خاصی ندارد آیا راهی هست که یک نفر با چند راهکارساده به این خوشبختی دست پیدا کند یا نه.
یک نفر را در نظر میگیریم که میخواهد به این خواسته ها به راحتی دست پیدا کند و در همه جنبه های زندگی موفق باشد .
من در همه ی آموزه هایم میگویم برای رسیدن به یک خواسته باید با راحتترین روش به آن دست پیدا کنیم و برای رسیدن به یک هدف سختی کشیدن و رنج کشیدن و به دردسر افتادن مفهومی ندارد ، پس ما راحتترین راهکار را انتخاب میکنیم تا خوشبختی مورد نظرمان را به دست آوریم.
حمایت خدا
ما برای رسیدن به هر هدفی در زندگی نیاز به یک تکیه گاه داریم ، نیاز به یک کمک ، نیاز به کسی داریم که قدرت کافی داشته باشد و در روند زندگی برای رسیدن به اهدافمان به ما کمک کند و قدرتمندانه از ما حمایت کند.
آن یک نفر کسی نیست جز خدا .
یعنی تنها ترین و محکمترین تکیهگاهی که میتوانیم از آن استفاده کنیم و منبع انرژی جهان هستی است فقط خداست.
خدای مهربان منبع خوشبختی ، سلامتی ، ثروت ، موفقیت و نهایتا منبع آرامش در همه جنبه های زندگیست.
ما باید بتوانیم یک ارتباط قلبی با این منبع انرژی برقرار کنیم تا از آن قدرت بگیریم و به او تکیه کنیم و به قول قرآن توکل کنیم و خدا را وکیل خودمان قرار دهیم تا بتوانیم به کمک این منبع عظیم انرژی به خوشبختی و هدفی که مد نظر مان هست دست پیدا کنیم .
حالا چطور میتوانیم به این خدایی که خالق جهان هستی هست تکیه کنیم ، چطور میتوانیم ارتباط قلبی خودمان را با این منبع انرژی یا خالق جهان هستی برقرار کنیم.
اعتماد به خدا
برای اینکه بتوانیم این ارتباط را برقرار کنیم از کلام خودش استفاده میکنیم .
خداوند می فرماید در امور زندگیتان من را وکیل خودتان قرار دهید «وَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفىٰ بِاللَّهِ وَكيلًا، به من توکل کنید که من برای توکل کردن کافی ام».
فرض کنید فردی برای یک کار اداری یک وکیل کار بلد میگیرد و پول خوبی هم به او می دهد و باخیال راحت کارهایش را به او می سپارد و میگوید خوب شد فلانی کارش درست است دیگر نیازی نیست نگران چیزی باشم.
حالا این وکیلی که شما انتخاب میکنید خالق کل جهان هستی است و آیا ما به این خالق جهان هستی دسترسی داریم یا نه ؟ و به چه روشی می توانیم کارهایمان را به این وکیل قدرتمندبسپاریم.
برای پاسخ به این سوال از کلام خودش استفاده می کنیم.
خداوند در قرآن میفرماید:اگر در مورد من از تو پرستیدند بگو من نزدیکم و میگوید من از شاهرگ گردن به انسان نزدیک ترم.
«وَإِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنّي فَإِنّي قَريبٌ ۖ أُجيبُ دَعوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ ۖ فَليَستَجيبوا لي وَليُؤمِنوا بي لَعَلَّهُم يَرشُدونَ»
«و هنگامی که بندگان من در مورد من از تو پرسیدند بگو من نزدیکم ، دعای دعا کننده را هنگامی که از من می خواهداجابت می کنم ،پس شما نیز به گفته های من عمل کنید و به من ایمان بیاورید تا رشد کنید »
و جای دیگر می فرماید ما از رگ گردن به انسان نزدیک تریم (آیه 16 سوره ق).
پس خدایی که تا این حد به انسان نزدیک هست راحت تر از اینها باید بتوانیم ارتباط برقرار کنیم و با او حرف بزنیم ، حالا چه چیزی مانع ارتباط قلبی آدمها با خدا می شود ؟
نکته خیلی مهم: اولین مانعی که سد را ارتباط بین انسان و خداوند می شود احساس گناه است.
در مورد سخن گفتن با خدا خیلی ها هستنند که می گویند : « من گناه کار ، من رانده شده درگاه خدا ، مگر من میتوانم با خدا حرف بزنم ، مگر من میتوانم با خدا ارتباط برقرار کنم ... » و از این قبیل صحبتها که زیاد شنیده ایید و این نوع جملات برای شما آشنا هستند.
حرف من این است که قطعا انسان می تواند به راحتی با خدای خودش حرف بزند و همه خواسته هایش را به او بگوید و مهم تر از همه این که همه آدمها به یک انداز به خداوند نزدیک هستند و این جزو عدالت خدای مهربان هست .
درصورتی که آدمها با ایجاد احساس گناه در وجود خودشان ، خودشان را از این موهبت عظیم محروم می کنند و بخشندگی و مهربانی خدا را باور ندارند ، در صورتی که خداوند گفته من همه گناهان شمارا میبخشم ، خداوند در آیه ۵۳ سوره زمر
میفرمایند :
«قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»
« بگو ای بندگان من که در حق خودتان اسراف کرده اید یا اشتباهی مرتکب شدید از رحمت خدا ناامید نشوید قطعا خدا همه گناهان شما را می بخش مطمئنا خدا بخشنده گناه و نازل کننده رحمت هست.»
در این آیه میگوید خداوند همه گناهان شمارا میبخشد ، اگر احساس میکنید و فکر میکنید گناهانتان جلوی شما را گرفته اند و مانع ارتباط شما با خدای شما هستند این احساس ، نجوای ذهن شماست ، از نجوای ذهنتان خارج شوید و با خدای خودتان به راحتی حرف بزنید .
در اینجا مناسب می دانم به چند صفت از صفات خدا اشاره کنم و دوست دارم با تمام وجود به این موضوعات توجه کنید و در زندگی خودتان استفاده کنید .
رحمت خدا
مثلا یکی از صفات خدا (التَّوّابُ الرَّحيم) هست ، یا یکی از صفات خدا غفور الرحیم هست ،
غَفُور:یعنی کسی که گناه را میبخشد و اجازه نمی دهد کس دیگری بفهمد که این بنده خدا چه گناهی کرده بود. ( و این کلمه 91 بار در قرآن تکرار شده است. )
رَحیم:یعنی کسی که هر خواسته ایی داشته باشی برآورده میکند .
غَفُورٌ رَحیمٌ :یعنی هم میبخشد و هم اجازه نمی دهد کسی متوجه کناهت شود و هم خواسته ات را بر آورده میکند.
با درک مفهوم بخشندگی خدا می خواهیم این نتیجه را بگیریم ؛
همان خدا انسان را جانشین خودش بر روی زمین قرار داده است ، همان خدا به کل ملائکش دستور داده تا به انسان سجده کردند ، همان خدا زمین و آسمانهارا مسخر انسان کرده ، همان خدا انسان را اشرف مخلوقات خودش قرار داده و جالب اینجاست که همان خدا می گوید نترس من هستم !
«أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»
آگاه باشید دوستان خدا نه از چیزی میترسند و نه غصه چیزی را میخورند.(سوره یونس آیه 62 )
یعنی کافیست شما خدا را دوست خودتان بدانید و نه از چیزی بترسید و نه غصه چیزی را بخورید ، خدایی که شما را جانشین خودش بر روی زمین قرار داده است مگر امکان دارد جانشین خودش و دوست خودش را تنها بگذارد ؟
حالا با چنین خدایی میخواهید ارتباط قلبی برقرار کنید و در امور زندگیتان از او کمک بگیرید و از او میخواهید شما را حمایت کند و میخواهید در مسیر زندگی شما را پشتیبانی کند.
خداوند میگوید « اُدعونی استجب لکم ؛ از من بخواهید تا اجابت کنم شمارا » ، ادعونی کلمه دستوری هست دقت کنیدخدا اینجا دستور میدهد که از من بخواهید ، مثل این هست که یک نفر بلند پایه به یک نفر از زیر دستان خودش دستور بدهد که بنشین و آن فرد باید از دستور مافوق خود اطاعت کند ، خداوند هم به صورت دستوری میگوید دعا کن ، وقتی دستور میدهد دعا کن تا دعایت را اجابت کنم ، مشخص است که منتظر توست تا از دستورش اطاعت کنی و دعا کنی تا دعای تورا اجابت کند .
خدا عاشق چه کسانی هست
نکته بعدی که خیلی مهم هست به یاد خدا بودن در مسیر زندگیست .
در مورد این موضوع هم خداوند در قرآن می فرماید؛
( فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ )به یاد من باشید تا من به یاد شما باشم.
اینجا به یاد خدا بودن زمانی معنای واقعی خودش را پیدا میکند که هر لحظه با خدای خودت حرف بزنی و اگر این صحبت کردن ها را ادامه دهی و از او کمک بخواهی رفته رفته صدای خدا را در قلبت می شنوی و مسیری که میخواهی حرکت کنی به تو الهام میشود و هدایت خدا را درک میکنی ، و میبینی اتفاقات را طوری برایت رقم میزند که بدون کوچکترین سختی و مشقت به اهدافت میرسی.
خدا میگوید تو چه چیزی میخواهی داشته باشی من آن را برایت تهیه میکنم ، تو چه چیزی میخواهی که من ندارم ؟ چه آرزویی داری که من نمیتونم آن را برآورده کنم ؟
جا دارد به آیه 55 سوره یونس اشاره کنم که می فرماید ؛ « آگاه باشید مسلما آنچه در آسمانها و زمین است فقط در سیطره مالکیت و فرمانروایی خداست ... »
حالا که هرچیزی که میخواهی من میتوانم برایت فراهم کنم ، چرا از من نمیخواهی ؟ من تورا عاشقانه دوستت دارم ، خداوند عاشق انسان هاست ، اگر قرآن را مطالعه کنید خواهید دید چند بار گفته که خداوند آمرزنده و مهربان است.
این را باور کنید که خداوند عاشق انسان ها است و عاشقانه او را حمایت می کند در آن زمان می بینید خداوند با ساده ترین اتفاق ها به خواسته های شما جواب میدهد ، بدون هیچ زحمتی نه نیاز به پارتی هست ، نه نیاز به مقدمه چینی دارد ، دولا راست شدن جلوی رئیس و معاون و مسئول فلان اداره و دادن رشوه و هزاران کار شرک آلود دیگر ، هیچ نیازی به این کارها نیست.
پیش خدا تواضع و خشوع داشته باش ، خواسته هایت را به او بگو و از او به راحتی بخواه ، خدا هم به راحتی کارهایت را به راحتی پیش می برد .
یعنی خدا را وکیل خودت قرار بده و به کسی که وکیل خودت قرار داده ایی اعتماد کن ، چون همین وکیل ،خالق و قدرت مطلق زمین و آسمان هاست و به راحتی تو را به مسیری که دوست داری هدایت میکند خدایی که شب را روز میکند و روز را شب میکند ، باران و برف را نازل می کند ، غذای کوچکترین حیوانات را زیر سنگین ترین سنگ ها ی زمین به آنها می رساند، قبل از اینکه بچه به دنیا بیاید شیر او را در سینه مادر حاضرمیکند.
مادری که عاشقانه فرزند خودش را بغل میکند و او را در آغوش میکشد ، اینمحبت را خدا در دل این مادر قرار داده ، پدری که عاشقانه فرزندش را بغل میکند و او را در آغوش میکشد و از هست و نیست خودش جور میکند ، با سخت ترین شرایط مبارزه میکند و نیازهای فرزندش را برآورده میکند این محبت را خدا در دل این پدر قرار داده است .
زمانی که تو هیچ توانی نداری و نمیتوانی یک مگس را از سر خودت برانی ، دو نفر را عاشق تو میکند که عاشقانه ازتو مراقبت کنند و بزرگت کنند و با عشق نیازهایت را بر آورده می کنند.
حالا به نظر شمافاصله ی بین محبت پدر و مادر به کودک و محبت خدا به همان کودک چقدر است ، مطمئنا به اندازه ی عظمت خداوند نسبت به پدر و مادر ، به عبارت دیگر به اندازه فاصله بین خالق و مخلوق و فاصله بین عشق پدر و مادر نسبت به فرزند در مقابل عشق خدا نسبت به همان فرزند اصلا قابل مقایسه نیست.
تازه زمانی که که بزرگ شدی و دیگر پدر و مادری هم بالای سرت نیست همان خدا باز هم مراقبت هست ، همان خدا عاشقانه دوستت دارد و دوست دارد با او حرف بزنی ، حرف دلت را به او بگویی و هر لحظه با او صحبت کنی ، خدایی که عاشقانه دوست دارد و توان انجام همه کارهایت را دارد قطعا هر خواسته ایی داشته باشی بر آورده می کند و به راحتی میتوانی به او تکیه کنی ، هم در دنیا و هم در آخرت و با شادی و خوشبختی و با خیال راحت زندگی می کنی.
اگر دنبال روابط عاطفی زیبا هستی ، اگر ثروت میخواهی ، اگر زندگی آرام میخواهی ، اگر روابط اجتماعی ، موقعیت اجتماعی ، عزت نفس و و هر آنچه که دنبالش هستی را از او بخواهی را برآورده می کند.
پس با این خدا راحت حرف بزن و چیزی را که دوست داری به آن برسی به او بگو و از او بگیر .
هیچ نیازی به مقدمه چینی و کارهای عجیب و غریب نیست .
سخن گفتن با خدا
صبح که از خواب بیدار میشوی بگو خدای مهربانم سلام ، خدایا شکرت ، چنین روز زیبایی را دوباره به من هدیه دادی ، خدایا شکرت روزی به این پربرکتی را در زندگیم قرار دادی و اجازه دادی دوباره از نعمت هایت استفاده کنم ، خدایا شکرت دارم باتو حرف میزنم ، خدایا شکرت که روحم را دوباره به جسمم برگرداندی و اجازه دادی باز هم یک روز زیبارا تجربه کنم .
و با این جملات انرژی بخش روزت را با شادی و امید شروع کن و بگو خدایا شکرت به خاطر همه نعمتهایی که به من دادی...
یعنی روزی که با سلام کردن به خدا شروع شود آن روز پر از خیر و برکت و آرامش و ثروت و عزت نفس وموفقیت و ارتباطات عالی هست.
روزی که با سلام کردن به خدا شروع شده باشد بهترین روز زندگیت است ،روزت را باسلام کردن به خدا آغاز کن و به خاطر هرچیزی که داری سپاسگزار باش مانند سلامتی ، همسر ، فرزند ، خانواده ، پدر ، مادر ، گوشی موبایل ، سقف بالای سرت و هرچیزی که به ذهنت میرسد و با آن احساس خوب پیدا میکنی ، آن یک نعمت از طرف خداست.
بخاطر خود خدا تشکر کن ، بگو ؛ خدایاشکرت که خالق مهربانی مثل تو دارم ، خدایا شکرت که تو پروردگارمن هستی خدایا شکرت که تو رحیمی ، کریمی ، سخاوتمندی ، وهابی ، رب العالمینی و هزاران نعمت هست که میتوانی به راحتی از او تشکر کنی و اینگونه روزت را آغاز کن و هر لحظه با به یاد انداختن خدا و نعمتهایش در قلب خودت آرامش وجودی خودت را بالا ببر و آن زمان می بینی درهای رحمت خدا به رویت باز می شوند و هر نعمتی که میخواهی در زندگیت جاری میشود ، اتفاقاتی در زندگیت رخ می دهد که باورت نمیشود ، همان خدا تورا به بهترین مسیر ها هدایت میکند ، در هر شغلی که هستی اگر درس میخوانی در درس خواندن کمکت میکند اگه کارمند هستی ، استاد دانشگاهی ، پزشکی ، معلمی ، کارگری ، مکانیکی ، فروشنده ایی یا هرشغلی که داری خدا کمک میکند و تو فقط از زندگی کردن لذت می بری و زندگی برایت لذت بخش می شود.
شب هم که میخواهی بخوابی اتفاقات خوب همان روز را بشمار و سپاسگزاری کن و اگر این کار را هر روز انجام بدهی و برایت یک عادت بشود میبینی آنقدر این زیبایی ها و اتفاقات خوب در زندگیت زیاد میشوند که نمیتوانی همه آن اتفاقات را بشماری.
پس نجوا های ذهنت را کنار بگذار و راحت با خدا حرف بزن ،ببین چه جوابی میشنوی.
و با این کار خیلی ساده یک زندگی آرام و رو به موفقیت و پیشرفت را تجربه می کنی و این یعنی خلق زندگی آرامش بخش در کنار خالق هستی ، و هر لحظه خدا را در کنار خودت احساس میکنی و به این نتیجه می رسی که خالق هستی به بهترین وجه تو را پشتیبانی می کند.
در پایان آرزوی سلامتی ، تندرستی و سربلندی دنیا و آخرت را برای شما دارم و شمارا به خدای مهربان می سپارم ، خدانگهدار.
سایت آموزشی مسیر نور
حبیب خیری




























